Tema i min blogg

13. februar 2010

God Valentins dag

Jeg har aldri vært noen tilhenger av feiringen av den romantiske Valentins dag. For meg har dagen aldri handlet om røde plysjhjerter, røde roser, klinig, turtelduer og fiolinmusikk. For meg handler Valentinsdag like mye om den kjærligheten man har til venner, familie og medmennesker som til kjæresten. Jeg benytter imidertid enhver anledning til å hylle romantikken :)

Geir og jeg starta allerede i går, da vi deltok på NM i kyssing. Vi gikk ned en rød løper på Trondheim Torg, kyssa mens vi ble fotografert og fikk hver vår lypsylboks i premie :) Vi håper jo selvfølgelig vi vinner hovedpremien, en "kyssereise", også, selv om vi ikke er helt sikker på hva det er :)

Vet du egentlig hvorfor vi feirer Valentins dag?
I legenden om Valentin var det på den tiden ikke mye romantikk å spore:

Ifølge for eksempel Legenda aurea, Den gylne legende, ble presten Valentin kalt inn til keiser Claudius, som forsøkte å overtale ham til å dyrke de romerske gudene. Valentin talte så varmt for at Kristus var den ene, sanne Gud, at han var nære på å omvende Claudius til kristendommen. Dette mislyktes, og Valentin ble satt i varetekt i en offisers hus. Offiseren hørte ham be til Kristus, og sa: ”Jeg undrer meg over at du sier at Kristus er lyset, og sannelig, dersom du kan gi lyset tilbake til datteren min som lenge har vært blind, skal jeg gjøre hva enn du befaler.”

Valentin ga så datteren synet tilbake gjennom bønn, og omvendte alle i huset, hvorpå keiser Claudius befalte at han skulle halshugges.

Gifteforbud

Moderne utbroderinger av legenden har fått det til at keiser Claudius skal ha forbudt unge menn i stridsdyktig alder å bli gift, for at de ikke skulle bli mer opptatt av familieliv enn av soldattjeneste. Da presten Valentin trosset forbudet og ekteviet unge par, ble han kastet i fengsel og dømt til døden.

Kvelden før henrettelsen skal Valentin så ha skrevet et kjærlighetsbrev til fangevokterens datter, undertegnet ”Din Valentin”.

Hvordan 14. februar har utviklet seg til å bli en dag for romantikk og kjærlighetsmeldinger, har mange forklaringer, fra fuglefolklore til romersk fruktbarhetsfeiring.

Uansett hva vi mener om Valentinsdagen, er det en ting som er sikkert: Sankt Valentin har hatt liten eller ingen inflytelse på utviklingen av dagen som bærer hans navn.



Uansett: Jeg vil ønske dere en god Valentins dag, "Alle hjerters dag" og ikke minst fastelavn og morsdag. Tenk litt ekstra på alle du er glad i, ikke bare kjæresten ;) Det skal jeg. GLAD I DERE ALLE SAMMEN!
Og når passer ikke favorittbibelverset mitt bedre enn på Kjærlighetens dag?

Gud er kjærlighet

7 Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. 8 Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet.

Ingen kommentarer: