Tema i min blogg

20. april 2011

Veni Vidi Acubus Texui

Jada, jeg strikker. Som dere kan se til venstre blir det satt flere og flere ting på pinnene. Noen ting blir lagt opp og gjort ferdig relativt fort, mens andre ting blir litt lengre på pinnene. I det siste har jeg blitt tatt av strikkestress og fått inspirasjon til utrolig mange forskjellige prosjekter. Jeg tror en av de medvirkene årsakene er at jeg har flyttet garnet mitt og dermed gått gjennom det og oppdaget alt det skjulte potensialet som befinner seg i skap og skuffer... Derfor har det blitt noen småprosjekter rett og slett for å leke meg med garn.

Først innså jeg at speilet jeg bruker til øredobboppheng fungerte særs dårlig og bestemte meg for å realisere en veldig enkel idé; en rillestrikket firkant i en fotoramme: Øredobb-oppheng





Jeg har også fått ferdig ikke bare en, men to Nessier. Camo-Nessie hadde jo fått seg en ferie, men har ligget ferdig noen dager før jeg gidda å feste tråden.

For lenge siden tenkte jeg å strikke et skjerf med rysjer i Kitten Mohair, men klarte ikke helt å ferdig-realisere idéen. Jeg fant ut at Nessie egentlig var en god løsning, så jeg omskapte prosjektet. Det andre Nessie-skjerfet gikk relativt mye fortere enn det første, for å si det sånn :) Det var også morsomt å se hva som skjer når man bruker to forskjellige farger.



Og så har jeg rekt opp et "skjerf" ei venninne skulle strikke for å øve seg, med Panda-garn fra Europris, og strikket et nyfødt-teppe til Amanda-prosjektet. Prøvde å gi det litt spenning ved å lage en flette på midten, men fikk visst ikke helt til så bred flette.

Jeg fant ut at tovatøflene jeg har hatt i køen min en stund ikke bare var perfekte, men også sterkt nødvendige til hytteturen jeg skulle på. Derfor fant jeg noe fint tovegarn og la opp tøfler som jeg strikket i en fei på vei til Sverige for å handle til hytteturen. Jeg liker egentlig ikke Drops-oppskriftene, og fikk nok en gang bevist hvorfor da jeg feila på å "strikk sånn, samtidig som jeg strikker sånn, mens jeg husker på å felle sånn, og bytter farge for hver 4. sånn så mange ganger som jeg trenger for å få det slik *se forklaring for lenge siden*". Tøflene ble litt små, fordi jeg endte opp med for få masker midt i forvirringa. Sømmen under ble heller ikke særlig pen og er ikke så behagelig å gå på, selv om det har hjulpet å gå inn tøflene på to dager med labbing mellom kjøkken og matbord :)


Her er tøflene "in action". Jeg har nemlig vært på laiv. Hushjelpen Margareth Alvestad på hyttetur i 1951. Den kommer jeg tilbake til.

Ingen kommentarer: