Tema i min blogg

19. juli 2012

Anne Gudrun Dalby

Jeg hadde tenkt å sy en hel garderobe til denne laiven, men med flytting, ferie og vanlig prokrastinering endte det med at jeg måtte velge ett av de tre kjolemønstrene og legge til side buksemønsteret.

Jeg tok meg uvanlig mye flid (for å være meg) da jeg lagde toppen. Først lagde jeg hele greia i bomullslerret og fant noen ting jeg ville rette på. Ikke minst måtte jeg legge til enda mer enn de 2 cm jeg allerede hadde lagt til "for sikkerhets skyld"

Først sydde jeg toppen, som ble "helt grei", men litt posete over bysten. Jeg bestemte meg for å ta opp både stikninger og sømmer og flytte foldene nærmere midten. Jeg likte veldig godt denne måten å gi plass til bysten på, men synes fremdeles kjolen er litt løs, jeg får liksom litt sånn "ballong med tvist på midten"-form...

"Flappene" foran skulle egentlig knappes (se mønster), men i forstørrelsesprosessen ble de litt lange, og siden jeg har uansett har mer enn nok knapper synes jeg det ble like festlig da jeg brukte en sjalbrosje og lagde sløyfe.

Så var det bare skjørtet igjen. Da jeg skulle klippe tenkte jeg, smart som jeg er, at det er mye mer stoffeffektivt om jeg klipper andre veien. Etterpå innså jeg at det ikke var så lurt, siden mønsteret ble feil vei ift. toppen... så jeg suste av sted til S&S for å kjøpe mer. Heldigvis hadde de fremdeles stoffet, og det gjør ikke så mye å sy feil når stoffet koster 25,-/m. Denne kjolen har nok kostet meg under 200,- tilsammen med stoff fra S&S, mønster og blonder kjøpt "brukt" og perleknapper fra ebay.

Jeg kjøpte en broderimaskin av ei venninne for litt siden. Denne har den finurlige funksjonen at man kan bruke start-knapp istedenfor fot...og det er kjempepraktisk i kombinasjon med knapphullsfot, spesielt når man skal ha knapphull nedover hele fronten (ca. 30 stk). Så gøy er det ikke når man skal sy i knappene etterpå, dog.

Håper kjolen setter seg litt bedre etter bruk, men er temmelig fornøyd med det som til nå har vært mitt mest ordentlig gjorte prosjekt. Ble ikke slik det skulle bli, men vart bra likevel (i typisk Papirkurven-stil)

Legg også merke til det tidsriktige undertøyet; ekte nylonstrømper, kjøpt på UFF og hofteholder. og ikke minst digger jeg at laiv er en utmerket mulighet til å få brukt brudeskoene flere ganger :)




Ingen kommentarer: