Tema i min blogg

11. juni 2008

Bulgaria 3. - 11. juni

Tirsdag - avreise
Mamma og jeg tok morgenflyet fra Molde. Vi møtte Karianne på Gardemoen. Etter 8 timers venting og 3 passkontroller, fikk mamma, som siste person i ombordstigningen, beskjed om at passet hennes ikke var gyldig lenge nok etter ankomst. Hun fikk 20 minutter på å springe til politiet i ankomsthallen og helt tilbake til utgangen. Det var nervepirrende minutter, vi måtte ta stilling til om vi skulle dra hvis mamma ikke rakk det. Heldigvis kom hun i aller siste sekund, hesblesende og rimelig lettet.

Vi ankom Bulgaria litt før 2200 lokal tid og ble skysset med buss til Sunny Beach og hotellet Blue Bay. Der hadde de rota med bestillingen vår, så det tok litt tid før vi fikk to-roms leilighet istedenfor dobbeltrom, men hotellet var flott og sengene veldig gode å krype ned i.

Onsdag - sol, bad og promenade
Onsdag våknet vi til det flotte beige og blå hotellet badet i sol. Vi spiste frokost og sauset oss inn med solkrem. Så spaserte vi langs den lange strandpromenaden. Her var det en masse boder med alt fra smykker, sko og klær av merkene "Dolce&Gabbana", "Gucci", "Billabong" osv. til mat og snop av alle slag. Vi kjøpte ikke noe særlig, men spaserte tilbake til hotellet og benket oss på solsengene, hvor vi ble til det begynte å mørkne. Det var litt kald vind, men vi er tross alt i syden og soling er påbudt:)

Etterhvert gikk vi tilbake til promenaden, der vi spiste middag i en borg! (meget mulig var den ikke autentisk:) Etterpå gikk vi litt lenger, bort til Viking bar, der vi traff Paco, min romvennines bulgarske kjæreste!

Torsdag - Flower street
Torsdag tok vi det også rimelig med ro ved bassenget hele formiddagen. Etter lunsj gjorde vi oss klare til å dra til Flower street, som er den store markedsgaten. Der kjøpte jeg en kukrydderbøsse, noen gaver og kikka på en umasse kopiklær:) Og så spiste vi middag på en koselig uteresaurant som Paco hadde anbefalt. Veldig god mat!

Da vi kom hjem, oppdaga jeg de faretruende prikkene i ansiktet og innså at jeg også er allergisk mot solkrem som er allergivennlig. Jeg tok allergipille og håpa på det beste

Fredag - Bourgas
Fredag var det rimelig overskya, så etter frokost tok vi bussen til Bourgas. En halvtimes tur på en rimelig stappfull lokalbuss tok oss til denne byen som har litt mer moderne butikker enn Sunny Beach. Vi vandra rundt og kikka. På en stor plass satt det en masse damer med strikkatingene sine. Imponerende!

Etter det fant Karianne og jeg paradis! En håndarbeidsbutikk med permer på permer med bånd til under 5,-/meteren! Vi handla så dama måtte rope på hjelp, de lo og skravla på bulgarks om det jeg antar er noe sånt som "de gale skandinavene", den ene dama tok til og med bilde av oss:)

Vi vandra litt til i denne byen, men jeg må si at Bourgas' butikker ikke var så spennende som Sunny Beachs boder. Vi tok bussen hjem, og den var om mulig enda fullere enn bussen til. Vi gikk av på Flower street og spaserte ned til en mexicansk restaurant der vi spiste en herlig middag.

Lørdag - bursdag og Nessebar
Mamma og Karianne sang bursdagsangen klokka 00.00 og jeg fikk noen kort og små gaver:)
Morgenen etter spiste vi frokost, før vi tok båten til Nessebar, en gammel by rett over fjorden. Her var det fullt av gamle, flotte bygninger, bl.a. en gammel, nydelig ortodoks kirke. Der var mange boder her også, men tingene var mye mer håndlagde her. Strikkeriene var ikke minst mange og imponerende. Vi stoppa på en liten kafè, der jeg fikk pannekake med is og syltetøy :) Vi handla også tradisjonell bulgarsk keramikk og jeg kjøpte en flott album som jeg skal scrappe turen i pluss en flott solhatt. Vi vandra rundt i flotte omgivelser hele dagen, og tok til slutt bussen tilbake til Sunny Beach, hvor jeg fikk en stykke mektig sjokoladekake. Det var en flott bursdag!

Søndag - slapp dag
Vi begynte å bli sliten. Heldigvis hadde allergipillene gjort sitt for å stoppe ansiktet fra å bryte ut i full blomst, men jeg bestemte meg allikevel for å være forsiktig med solingen. Ikke var det så mye sol heller, så dagen bød på andre aktiviteter.

Vi spiste frokost, tok en liten blund og leste. Så gikk vi opp til en gammel vindmølle ikke langt fra hotellet og spiste lunsj. Shopska salat er en typisk bulgarsk rett som vi har spist flere ganger i løpet av turen. Den består av tomater, agurk, fetaost, oliven og gjerne paprika og løk.

Etterpå spaserte vi ned til hotellet, og etterhvert tok vi et slag minigolf. Det var en morsom bane, med mer og mindre kompliserte hull. Karianne vant.

På kvelden tok vi bussen til flower street igjen, og gikk tilbake.

Mandag - landsbytur
Vi tok det rimelig med ro på formiddagen. På ettermiddagen skulle vi nemlig på ukens høydepunkt, landsbytur! Vi ble hentet med buss og kjørt ut av turiststrøket. Først fikk vi besøke huset og hagen til Mamma Stanka, matriarken i en typisk bulgarsk middelklassefamilie.

Etterpå kjørte vi opp i fjellet. Der besøkte vi en familie som hadde en 112 år gammel kardemaskin! Tenk, at slik teknologi fantes for over hundre år siden, og maskinen er fremdeles i bruk. Lokalbefolkningen kommer til familien med ullen fra sauene sine. De hadde også en fantastisk teknikk for håndspinning og de lokale damene satt i veikanten og solgte sokker og annet håndverk. Vi var også inne i en ortodoks kirke.

Til slutt ble vi kjørt til en restaurant der vi ble mottatt med sekkepipespill og velkomstbrød. Vi fikk servert shopska, grønnsaksuppe, lam med poteter og til slutt en terte. Under måltidet ble vi underholdt av en bulgarks sangerinne og etterpå kom folkedanserne. Først danset de en stund og etterpå ble publikumet engasjert i et par morsomme leker. Tilslutt danset alle sammen på rekke ut på plassen for å se på en som danset på glødende kull!

Det var en fantastisk opplevelse!

Tirsdag - avreise
Også i dag ble det avslapping ved bassenget. Etter en stund oppdaga imidlertid mamma at hun hadde mista lommeboken sin, mest sannsynlig på landsbyturen. Jaja, litt svinn må man regne med. Vi tok den siste turen nedover promenaden, spiste lunsj og kjøpte litt snacks til turen hjem.
Klokka seks hadde vi pakka og dusja og sjekka ut. Bussen kom og henta en gjeng trøtte skandinaver til flyplassen. Alt gikk rimelig radig gjennom innsjekking, taxfree og ombordstigning. Måltidet på flyet var nesten like flott som all den bulgarske maten, røykalaks, kyllingfilet med gulrotsalat, ferske rundstykker med brie og kake. Da vi landa på Gardemoen, måtte vi vente rimelig lenge på bagasjen. Jeg og mamma hadde god tid, men Karianne skulle hjem til Bislet, så det ble sent for henne. Jeg og mamma fant oss hver vår lenestol og hadde tenkt å sove litt, men en del urolige unger som venta på flyet til østen satte en stopper for det. Det var derfor rimelig deilig da vi endelig kunne stige på morgenflyet til Molde uten noen større komplikasjoner og senere synke ned i sin egen seng.

Og alle var enige om at det hadde vært en spennende tur :)

Ting vi har lært på denne turen:
  • Når man reiser til Bulgaria, må passet være gyldig minst tre måneder etter retur
  • Visakort uten chip virker ikke i minibanker i Bulgaria
  • Når man er allergisk mot solkrem, er man allergisk mot ALLE typer solkrem
  • Man skal IKKE ha lommeboka i lomma
  • Sydentur med barn er IKKE nødvendigvis ferie
  • Bulgaria er et vakkert land
Legger inn et lite bildeshow i sidepanelet. Og nedenfor kan du se alt det praktfulle håndverket vi fikk se.