Tema i min blogg

24. mars 2011

Kenya buy it!

Jada, man kan shoppe i Kenya også. Er egentlig ganske overveldet enda, så jeg tror en god start er å vise dere hva jeg har kjøpt og knytte noen historier til det

Det aller første jeg kjøpte var faktisk en ekte Kenyansk tromme. Ikke at jeg spiller så mye, men jeg ville benytte denne ene sjansen til å kjøpe noe virkelig kenyansk. Og etter at rektor Arne hadde forhandle en stund fikk jeg den for 10.000,- kenyashilling. Det høres kanskje voldsomt ut, men det er ikke mer enn 700 nok!

Tromma ble kjøpt på et masaimarked ved siden av Yaya, det lokale kjøpesenteret der vi bodde de første dagene. Der kjøpte jeg også disse flotte tingene;  Flotte håndlagede smykker

En salatbolle med bestikk
 En stor veske og en litt mindre. Den minste kjøpte jeg på et "kjøpesenter" i Mumbasa
 Et flott oljemaleri 

Det var utrolig mye flott, selv om mange av tingene gjentok seg fra teppe til teppe, litt som souvenir-bodene vi kjenner fra før, så det er på en måte litt vanskelig å tro at alt er håndlaget. På en annen side er det dette masaiene i stor grad lever av, så de klarer sikker å lage like mye greier som damene som selger votter på julemessene. Tilsammen for alt jeg kjøpte (inkl. tromma) betalte jeg ca. 1000,-. Det var skikkelig morsomt å prute og noe annet ville være uhøflig. Kunne sikkert kommet enda lengre ned, men på et punkt sier samvittigheten min at 50,- for ei håndlaga veske er greit, så jeg tror at både jeg og selgerne var rimelig fornøyde den dagen :)

I selve senteret fant jeg også denne butikken. Jeg hadde virkelig lyst til å kjøpe litt stoff, men det var veldig vanskelig å velge og vi hadde ikke så god tid. Derfor begrenset jeg meg til 4 nøster akrylgarn. Fine farger, flotte priser :)


Vi ble "advart" om at vi kom til å møte salgslystne masaier på safari også, og ganske riktig; da vi ankom inngangen til nasjonalparken ble vi så og si overfalt av overivrige masai-damer som slengte sakene sine inn i bilene og ville selge. De hadde faktisk noen flotte armbånd, men jeg hadde bare 1000-lapper (stakkars meg) og regna med at disse damene ikke var så ivrig med vekslepengene, så jeg slo det fra meg. Da vi kjørte ut igjen kom de samme damene, og jeg innså at dette også kanskje var siste sjanse til å faktisk kjøpe håndverk av en ekte serengeti-masai, så hva er 70 kroner fra eller til? Det var ikke akkurat så mye ro til å forhandle, da alle damene babla av gårde på swahili, så da en dame slengte inn en lang kjede med armbånd sa jeg enkelt og greit at jeg tar alle for 1000 ksh. Jeg fikk altså 19 perlearmbånd til 70 nok, en helt grei pris for meg, og et skikkelig varp for henne, ut i fra gliset :)


Det ble ikke så mye shopping i Kimana. Vi var på et supermarked der jeg kjøpe vaskepulver, kjærlighet på pinne og gave til min kjære som jeg ikke kan vise frem her ;) Men en flott opplevelse fikk vi, og den innebar muligheten til å kjøpe gaver til andre også:


KIMFAT - Kimana People Fighting Aids together - er en gruppe med 26 HIV-positive personer som har valgt å gå offentlig ut med diagnosen sin. HIV/AIDS er et stort problem i Kenya, og fremdeles forbundet med mye stigma og skam, så jobben de gjør er ganske beundringsverdig. I tillegg til å gi HIV et ansikt i Kimana jobber gruppen sammen for å skaffe penger til medisiner. Hvordan? De lager smykker! ... av papir!!! Smykker som vi kunne kjøpe, og det gjorde vi jo selvfølgelig. Prisene kunne like gjerne vært det samme i norske kroner, fra 50 til 200 ksh for flotte, fargerike armbånd, øredobber, nøkkelringer og halskjeder og tilsammen ble det smykker for 1700 ksh, noe som betyr medisiner i 3 måneder for en i gruppen. Nok en ordning som gjør både selger og kjøper veldig fornøyde :)




I Mumbasa var det et "kjøpesenter" rett bortenfor hotellet, i tillegg til at den lokale matbutikkkjeden Nakkumat hadde større utvalg enn den gjennomsnittlige Coop hypermarket. En tre-timers shoppingmaraton resulterte i to nye bøker, en kjole, en tunika og en topp, flere gaver og ikke minst; en julekrybbe. Joda, det er mars, men jeg har virkelig ønska meg en og denne kosta 100 kroner! Det er ikke verst, med tanke på at den har ikke bare tre, men fire, vise menn!

Så man kan vel si at jeg fikk svidd av noen tusenlapper i Kenya også ;)

2 kommentarer:

Ankafurb sa...

Wow! ja, du kan jo det der med å shoppe, da. Og krona på verket er virkelig djemba (tromma(en djembe, djemba, flere djember)).
Men jeg skulle gjerne tatt en titt på de smykkene av papir også ;)

Charente sa...

Høres ut som en kjempeopplevelsestur, og så masse flotte ting du har fått med deg hjem, båd i form av ting og inntrykk. De smykkene i papir var jo så lekre og de veskene.....

Velkommen hjem snuppelupp