Tema i min blogg

19. juli 2011

Knit Nation 2011

Torsdag satte jeg nesen sørover, til høflighet, te og strikking: Knit Nation på Imperial College i London!

Jeg ankom Gatwick og fant veien til byen, og etterhvert til bygningen der jeg hadde bestilt et rom i en studentbolig.

På kvelden dro jeg for å treffe storesøster, som tilfeldigvis også var på ferie i England og hadde tatt turen til London for å gå på musikal med lillesøster. Wicked var en magisk opplevelse, selv om vi satt øverst, bakerst


Fredag morgen gikk alt mye fortere enn jeg hadde forventet, det tok meg 20 minutter å spise frokost og bytte papirarket mitt mot et fint plastskilt med navnet mitt på, utrolig nok helt riktig stavet (det hører til sjeldenheten, spesielt i utlandet), så etter en ekstra liten blund var jeg klar for kurset "Knit one below" med Elise Duvekot. Tre timer etterpå hadde jeg tre små stripete firkanter på bordet foran meg, og litt mer kunnskap om strikking i hodet og fingrene


Jeg hadde ikke flere kurs den dagen, så jeg dro ut i den store vide verden; Oxford street. Storesøster hadde tipset meg om Primark. Jeg trakk pusten dypt og prøvde å konsentrere meg om meg selv og de billige klærne og ikke la meg stresse av den enorme mengden andre mennesker. Jeg gadd riktignok ikke å forsere den kilometer lange køen til prøverommet. Jeg dro på meg én bukse over shortsen jeg hadde på, men da en stram og streng engelsk butikkmann fortalte meg i skarpe ordelag hvor prøverommet var, slo jeg fra meg den teknikken, og tok sjansen på at klærne passa. (Memo: Primark har små størrelser). Må nevne at lunsjen ble intatt på Yo!Sushi :)

På vei tilbake begynte ryggen å slå seg vrang. Endeløs vandring gatelangs i London med tunge bæreposer var visst ikke noe den likte. Likevel dro jeg på "Market preview" etter at jeg hadde blitt forsikret at de som hadde betalt for kurs hadde gratis tilgang. Jeg hadde lagt en slagplan: sondere terrenget, se hva jeg kunne tenke meg å kjøpe og deretter vurdere hvordan budsjettet skulle fordeles. Det var mye flott garn, men det meste var for meg i kategorien "flott å se på, men altfor dyrt til å kjøpe nok til å lage noe med substans av". Jeg kjøpte noen nøster i en restekurv og en bok om garnfarging og dro for å finne middag og smertestillende.

Etter nok en vandring fant jeg et apotek og innså at det var lurt å hamstre paracet og ibux, siden det koster 4 kroner pakka!!! En tallerken pasta senere la jeg meg så godt som mulig til å studentsenga mi med bok og dop.

Lørdag starta med kurset "Vintage fit and finish" med Susan Crawford. Masse nyttig lærdom om hvordan man kan tilpasse plaggene til de formene som ikke er helt A4. Jeg benyttet lunsjen til å redde nok et par nøster fra restekurven, samt noen maskemarkører.

 Etter lunsj lærte jeg "Spinning for knitting"

Før

 Underveis: Tid for "plying"

 Etter. Jeg har lagd garn!


Etter kurset tok jeg nok en tur til markedet. Jeg hadde bestemt meg for å investere i KnitPros Deluxe sett. En dame i desken "overtalte" meg til å kjøpe billett til kvelden bingoparty. Alle de fine premiene fristet og det var ikke som om jeg hadde noe bedre å gjøre.

Lærdom: Det er aldeles ikke noe problem å dra på slike ting alene. I løpet av helgen pratet jeg med flere hyggelige damer i løpet av pauser, kurs og shoppingrunder. I bingokøen traff jeg en gjeng med flotte jenter som mer enn gjerne ville dele bord med meg :)


 Slik ser det ut når hundrevis av damer spiller bingo for veldedighet og strikker samtidig

 Her er jeg. Ja, jeg har et garnnøste i håret. Jeg er en trendsetter, det var MANGE som tok bilder, så forvent mer av dette :)

 Jeg vant ingenting på bingo, men det var kanskje like greit. Jeg brukte nemlig resten av lørdagskveld til å rulle og stappe klær i bagen, dytte nøster og ull i hjørner og kroker og lirke glidlåsen igjen.

Søndag hadde jeg bestilt "Sunday Knit Tea", som innebærer å sitte i en sofa og strikke, drikke te og spise fingersandwicher og små kakebiter. Jeg fikk prøvd ut K1B-teknikken og de nye pinnene på mohairgarnet jeg hadde kjøpt spesielt til formålet. Jeg klarte heller ikke å motstå fristelsen til å stikke innom markedet en siste gang og endte opp med knapper (jeg ble inspirert av en jakke jeg så og de lave prisene).

Da halsen var ferdig var det på tide å dra. En spasertur, to stasjoner med undergrunnen og en halvtime på toget senere var jeg på Gatwick igjen. Det tok overraskende kort tid å sjekke inn og komme gjennom pass og sikkerhet, og deretter gikk det sakte, men sikkert gjennom Tax Free (noen poser havnet magisk i hendene mine....), inn på flyet og hjem. Og alle var enig om at det var en flott tur, om en litt kostbar..

4 kommentarer:

Ankafurb sa...

Åh! neste gang dette er, så pakker vi ned oss begge to, Einstein (nettnavn på baby, btw), bæretøy og drar sammen! Gleder meg til å treffe deg i dag, forresten!

Charente sa...

Høres ut til å ha vært en super tur og et supert arrangement. Får nok starte sparing med henblikk på deltakelse ved neste mulighet.
Velkommen hjem forresten.

Sigrids galskap sa...

Herlig! Dette så virkelig gøy ut! :)

Strikketussa sa...

Åh! Det hørtes jo bare ut som en drømmehelg! Som jeg nok bare må drømme videre om. Takk for drømmeinput ;)