Tema i min blogg

8. desember 2010

Papirkurvens advent - juleforestilling

"Da jeg var ung" kom riksteateret til skolen vår innimellom og fremførte noen påtatte, moralske spill for å lære oss om jul, trygg trafikk og røyking... Dette og skolegudstjenestene var våre kulturelle inntrykk. I går ble jeg nok en gang imponert over hva folk virkelig er villige til i Guds rike.

På tirsdag fikk vi bibelskoleelever beskjed om at vi skulle hjelpe til før og under skoleforestillingene , noe som betød at vi fikk se forestillingen. Vi skjønte imidlertid ikke helt hva det var snakk om, men fikk fort vite at juleforestillingen er en stolt tradisjon i Filadelfia, og at barne-. og ungdomsarbeidet er en stor del av den. Jeg har aldri hatt sans for store ansamlinger med barn, og spesielt ikke når de synger, men på tirsdag fikk en stor ansamling barn meg til å tute som om jeg var en av dem.

I år får altså skoleklasser over hele Oslo oppleve juleforestillingen Julie og Snøkulen, og de får at på til med seg boka hjem...helt gratis!

Og for en forestilling! Breaking, ballett, moderne dans, skuespill og sangnummer som får alt håret på kroppen til å reise seg og korinnslag som rører hjerte og øyne....og det er ikke snakk om profesjonelle. Ihvertfall ikke i den forstand at de som står for forestillingen får betalt. Men for noen talenter! Vi snakker altså om nesten 200 personer, hvorav 150 av dem er 18 år og ned til 2-3 (!!!) som viser frem imponderende talenter innen dans, sang, diverse triks, jøglerier og skuespill for sine jevnaldrende eller på andre måter bidrar til at en gedigen produksjonen kan gå av stabelen. De tar/får fri fra skole/utdanning/jobb bare for å gi skoleelever et lite glimt av julens budskap, og ikke på den gode gamle "Det skjedde i de dager"-måten (selv om det også er med:), men så kreativt, inspirerende og profft at jeg er sikker på at barna kommer til å leke Julie ihvertfall til påske.

Å oppleve 50+ barn som går på rad og rekke med levende lys i hendene og synger "Tenn lys" overraskende klokkerent, å se de 10 guttene på 6-8 år som utgjør "Kalle crew" breake friske koreografier, eller masse barn lage julestemning i form av levende funkpepperkaker og ballettmus, akkopagnert av et band som har laget sin egen vri på en del av de tradisjonelle julesangene, med utrolige sterke tekster til, inspirerer og forfrisker tanken om det utrolige barn kan gjøre for hverandre.










Ja, dette er et over måte positivt innlegg med store, lange setninger, men det er fordi jeg er så utrolig imponert og vil anbefale ALLE som har mulighet til å få med seg forestillingen. Les mer på juleforestillingene.no

Ingen kommentarer: