Tema i min blogg

21. februar 2011

Min aller første (og sikkert siste) Moebius

Möbius’ bånd (eller Möbius' flate) er et objekt som består av kun én flate og kun én ytterkant. Fenomenet ble oppdaget av de tyske matematikern August Ferdinand Möbius.

I strikkeverdenen er det en hals som blir lagt opp med masker på begge sidene av pinnen (over og under) og strikket fra midten og ut. Dette oppdaget jeg etter å ha sett og lest 19 veiledninger, lagt opp 4 ganger og brukt en hel rollespilling på å nøste opp et feilet forsøk. Greit å vite, så noen kunne sagt det før, synes jeg... så nå vet ihvertfall DU det!

Etterhvert innså jeg også at halsen får en veldig distinkt bakside, og at det kunne være greit å strikke et mønster som er likt på begge sider. Derfor gikk jeg over til dobbel perlestrikk da jeg skifta farge.

Hva er det egentlig jeg har strikka? Jo, en hals som jeg skal bruke på skolen denne uka. Vi skal nemlig hjelpe Frelsesarméen å dele ut varm drikke på strategiske punkter i Oslo by under tiårets hendelse: VM på Ski! Ikke at hensikten begeistrer meg, jeg kunne fint vært foruten både snø, ski og utøvere, men jeg gleder meg til folkeliv og samtaler :) Sees på Nationaltheateret?


1 kommentar:

Lina sa...

Oi! Den var jammen fin!
Og jeg er litt enig: hvorofr mere snø nå?
Ha en fin uke!