Tema i min blogg

24. desember 2009

Engelsk "julaften"

Ja, mens dere i Norge nå er ferdig med julemiddagen, gavene og snopet, gjenstår alt dette for oss.

I dag stod vi opp og dro av gårde til "byen". Først gikk vi til Headington, der vi fant den eneste butikken med garn i Oxford og omegn. Etter å ha vært i kjøkken og villt-butikken tok vi bussen til Oxford sentrum. Etter å ha vært i Covered Market og kjøpt inn marsipankake og kalkun til selveste juledagen, gikk vi til ShakeAway, milkshakesjappe med enhver smak du mulig og umulig kan innbille deg det er mulig å putte i en milkshake. Men....Kristine, du tåler jo ikke melk, tenker du sikkert nå (?). Ikkeno problem, disse festlige jentene (med RØDT hår, grønn SVÆR sløyfe i det, rødstripete kjole og grønn vest) lager gjerne en soyautgave til de av oss med litt spesielle behov i næringsveien.

Etterpå bar det avsted til Westgate, et ganske stort kjøpesenter. Jeg klarte til og med å få overtalt Geir til å investere noen julegavepenger i nye skjorter og genser! og et par sko som han egentlig kjøpte helt frivillig! Man kan ikke akkurat klage når skoa koster 150,- heller da.

Tollef forlot oss for å dra hjem og gjøre klar fuglen, mens vi tre resterende spaserte videre til et lite marked med boder. Der investerte jeg i knapper til alle mine personligheter: noen til meg, noen til Florence, noen til Nora Sofie og noen til Ingeborg

Karianne gikk for å ta bussen til jobb. Så var vi bare to igjen. Magen meldte lunsjtid, og i disse høyteknologiske dager klarte Geir å lokalisere YO!Sushi rett rundt hjørnet! En deilig lunsj (om enn med et litt uheldig møte med en ekkel dessertbit) gjorde oss klar til ny dyst.

Egentlig hadde vi tenkt å gå til det Christchurch College, der deler av Harry Potter-filmene er spilt inn, men der ble vi møtt i døren av både et skilt og en stilig mann i bowler som erklærte at colleget var stengt i dag (selv om det stod på nett at de var åpne). Så vi gikk tilbake til Westgate og kjøpte klær i stedet. På Primarks kjøpte jeg to dressbukser, to tynne bomullsgensre, en litt tykk strikkagenser og en singlet. Gjett hva jeg betalte.........

200 kroner! (og 6 pence). Kommer ikke over det. På Marks & Spencer kjøpte jeg 4 BHer i spesialstørresle og 5 kjempebehagelige truser til litt over 300,-. Jeg LIKER England!

Nå var vi imidlertid lei av å gå, så vi lette oss frem til busstoppet og dro hjem. Karene satte i gang med matlagingen og litt senere ble julekveldsmiddagen satt på bordet:
Lammebryst, curly fries (mitt valg:), bønner og rosenkål.

Etter middag spilte vi en omgang Thurns and Taxis, som jeg tapte fordi jeg ikke skjønner meg på strategi, regler og slikt. Siden Karianne har en slik jobb som jager henne opp før morgengry har vi nå gått og lagt oss (selv om jeg har sterke intensjoner om å lese en klisseroman før jeg sover).

Og i morgen er det JUL!

Ingen kommentarer: