Tema i min blogg

30. mai 2011

Langreist genser

Tirsdag satt vi oss i en herlig sjarmerende buss for å dra på klassetur til Kristiansand. I tillegg til den herlig sjarmerende bussjåføren hadde vi med oss en ekstra herlig og sjarmerende gjest: Johannes, den 2 måneder gamle sønnen til den ene læreren vår.

Første stopp var en bensinstasjon og i dikøa ble jeg stående og bla i Familiens håndarbeidsblad, og det endte med at det ble med ut igjen i bussen (etter at jeg hadde betalt altså!). I bladet var det bl.a. oppskrift på en herlig sjarmerende stripete barnegenser.

Lunsjstoppet var ....en plass...som hadde et senter....som hadde en blomster- og garn-butikk (ja, hvorfor ikke?). Jeg hadde tidligere beundret sjalet til ei i klassen min, som tydeligvis var strikket i bomull, men hadde en spesiell mykhet som ikke ren bommull har... I blomst- og garnbutikken hadde de et stativ med Duett, som er blanding av bomull og ull. Kreativiteten og inspirasjonen løp løpsk, jeg innså jo at jeg MÅTTE strikke noe med dette garnet, og tankene gikk direkte til genseren jeg hadde sett. Jeg kjøpte 5 nøster og en rundpinne (som jeg var helt sikker på var 3,5, men som senere viste seg å være 3...). Vel tilbake i bussen la jeg opp og satte i gang med genseren.

En lang busstur og to dager med undervisning på Filadelfia Bibelskole Kristiansand og kveldsamlinger resulterte da i denne genseren.


 Jeg trålet Kristiansand sentrum etter knapper, men en liten kurv i en liten sybutikk var alt jeg fant, så jeg endte opp med apeknapper i en litt feil farge.

Jeg la opp masker til genser str. 3 mnd, men siden garnet var en del tykkere enn det oppgitt i oppskriften ble genseren også en del bredere, selv om jeg strikket med riktig pinne i følge oppskriften. Derfor måtte jeg tilpasse litt og følge andre størrelser ift. lengde, ermer og halsåpning. Selvfølgelig gikk jeg også tom for den ene fargen, så ermene ble bare delvis stripete... men det ser ut som om eieren er fornøyd, ihvertfall... og så har han noe å ha på seg til høsten.

Ingen kommentarer: